سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش بیش از آن است که به شمار در آید، پس از هر چیز نیکوترینش را برگیر . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :16
بازدید دیروز :1
کل بازدید :16455
تعداد کل یاداشته ها : 5
103/9/6
7:57 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مسعود تدین[0]
در این وبلاگ سعی می شود اخبار مربوط به ووشو استان کردستان وشهرستان سقز به خصوص باشگاه اوراز(پولاد سابق) به (مدیریت و استادی اقای فرهاد اسعدی)را ارائه دهیم

خبر مایه
پیوند دوستان
 
ایران سه بعدی

سرمنشا تحولات تای چی چوان  


تای چی چوان از مهمترین هنرهای رزمی در کشور چین بشمار می رود . این رشته رزمی بر اساس 3 نظریه که ریشه در طب سنتی چین دارند پایه ریزی شده است . این سه نظریه عبارتست از :


1-                نظریه تنفس تائوئیست


2-                نظریه یین و یانگ


3-                 نظریه انرژی jingluo


حرکات هماهنگ تای چی جسم و روح را متحول ساخته , در نتیجه کارآئی ما را در زندگی بالا می برد و از آنجائی که حرکات آن بسیار آرام می باشد , باعث ذخیره انرژی شده و به تمرکز ما کمک می نماید و باعث افزایش کارآیی فرد در تمامی ابعاد زندگی شخصی و اجتماعی می گردد . هر فردی با هر سن و سالی می تواند از آن بهره بگیرد . تای چی به دلیل نقش عمده ای که در سلامتی انسان بر دارد , بسیار حائز اهمیت می باشد .


تای چی چوان , از شاهکار های ورزش باستانی ووشو می باشد . این ورزش وسیله ای است . برای نگهداشتن وضع بدن در حالت طبیعی ، جلوگیری از بیماری و بهبود امراض . تای چی روی بهبود بیماریهای مزمن مانند فشار خون , ضعف اعصاب و ناراحتی های ریوی اثر دارد . تمرین منظم تای چی , می تواند خاصیت ارتجائی نسوج , ششها و ریه ها و حجم تنفسی سینه و ظرفیت تهویه کردن ششها را افزایش دهد  و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن را بهبود بخشد . تمرینات تای چی همچنان می تواند استخوانها , ماهیچه ها و مفاصل را قوی بکند .


حرکات تای چی به سبکی و آهستگی و به حالت طبیعی صورت پذیرد . منظور از طبیعی بودن به این معنا نیست که انها را شل و بی روح و بی جان انجام دهیم , بلکه ضروری است که قدرت و ملایمت با هم ترکیب شوند . دیگر آنکه ذهن باید آرام و در عین حال هوشیار باشد و با هوشیاری به بدن فرمان دهد . در حرکات تای چی ضروری است که حرکات با هوشیاری انجام شود و در آنها آرامش وجود داشته باشد . بنابراین در تای چی لازم است که حالتهای فیزیکی توام با اراده و تمرینات تنفسی تعلیم داده شوند . وقتی درجه بالائی از تمرکز ایجاد شود , حرکت با کیفیت بالاتری صورت می گیرد و اعمال فیزیکی بدن به صورت بهتری تنظیم میشود. در تای چی دستها , چشمها , بدن و اعضای دیگر به عنوان یک واحد عمل می کنند , که در آن پاها به عنوان پایه و کمر به عنوان محور می باشد . هر بخش از بدن حرکات ثابتی را بصورت ملایم و آهسته انجام می دهند . مورخان بر اساس تحقیق و بررسی , برروی قدمت تاریخ چین به این نتیجه رسیده اند که تای چی برای اولین بار در روستای Wenxian  واقع در ایالت Henan   نزدیک شهر Dinasty Qing  انجام شده است . گسترش و پیشرفت این هنر رزمی به مدت 300 سال طول کشید و استادان این حرفه در این مدت پربارتر و غنی تر شدند .


سبکهای مختلفی که در مدارس تای چی تدریس می شودعبارتنداز سبک Chen , سبکYang , سبکWu , سبک Wuyaxiang و سبک Sun می باشد.دلیل تمایزاین سبکها از یکدیگر ویژگیهای خاص هر کدام از آنهاست .


 


1 – نظریه تنفس تائوئیسم :


تنفس تائوئیسم برای به جریان انداختن صحیح نیروی چی بکار می دود . در تنفس تائوئیستی , طریقه تنفس معمولی و در ناحیه پائین شکم در زمان دم و بازدم معکوس می شود . در این روش به هنگام دم شکم جمع شده و در هنگام بازدم شکم منبسط می شود . هنرجو در حین انجام تمرینات نباید تنفس را حبس نماید و یا با فشار خارج نماید .


روش عمل : از طریق بینی به آرامی هوا را به داخل ببرید . سپس پایین شکم را به آرامی منقبض ساخته و به بالای ناف بکشید . زمانی که ششها پر شدند به آرامی نفس را به بیرون بدهید . عمل دم «یین»  و عمل بازدم « یانگ » محسوب می شود . این دوباید با هم به ارامی انجام شوند . همانند دایره ین و یانگ که یکی به آرامی به دیگری تبدیل می شود . در هنگام بازدم به آرامی تان تین و پائین شکم را به خارج فشار دهید . ناحیه ای که تان تین قرارا دارد : محلی است که انرژی چی تجمع یافته و دوران کوچک از آنجا آغاز می گردد . با انجام این  تمرین عضلات شکم در ناحیه تان تین به خوبی پرورش یا فته و در هنگام دم و بازدم به اندازه کافی انقباض و انبساط پیدا میکند. در ابتدا انبساط شکم در حین بازدم ممکن است کمی سخت باشد ولی به تدریج عضلات خواهند توانست تا حداکثر توانایی خود منبسط شده و شکم از ناحیه ناف تا ناحیه شرمگاهی انبساط پیدا کند . هنر جو نباید با فشار ناحیه تان تین را منقبض سازد بلکه این کار باید یه آرامی صورت بگیرد . در این تنفس از حداکثر ظرفیت ریوی استفاده میشود. تنفس عمیق باعث میشود که ارگانهای داخلی بدن با ریتم تنفس تکان خورده و باعث تحرک و تقویت آن میشود .


 


2- نظریه یین ویانگ :


نظریه یین ویانگ یک برداشت اعتقادی است . به عبارت ساده تر دو صفتی هستند که تغییرات سیکلهای زندگی را مد نظر دارند : تغیراتی که میتوانند در هر زمینه ای باشند . یین ویانگ همچنین معرف یک نوع روش فکری است که دو قطب هر چیز یا هر وضعتی را در نظر میگیرد.


یانگ در حقیقت آن قسمت از دامنه یک تپه را نشان میدهد که درمعرض نور آفتاب قراردارد و روشن است و معرف این خصوصیات می باشد : حرارت - فعالیت – روشنایی . علائم مشخصه ظهور فزیکی یانگ به قرار زیر میباشد :


(1)               تب هر گونه احساس درد در بدن .


(2)               کار زیاد و پر کاری بدن .


(3)               هر نوع ورم و درد نسوج و بافتها و اعصاب .


  تئوری یین و یانگ را میتوان به صورت یک تصویر کوچک نشان داد که معارف تبادل تاثیر گذاری میان یین ویانگ است . یا هر یک از این دو مولد دیگری است . یا هر یک از این دو متضاد دیگری است . یا هر یک از این دو طرف میتواند بخشی از یک دیگر را شامل شود . یا هر یک از این دو میتواند جایگزین دیگری شود تئوری یین ویانگ حدود 800 سال قبل از میلاد مسیح طی مدت طولانی در کشور باستانی چین پی ریزی شده اشت .


 یین ویانگ از جهان تصوری سیاه وسفید نشان میدهد . بر پایه اعتقادات « یانگ » معرف خورشید و « یین » معرف ماه است . این دو روشنی بخش جهان از مشرق ظهور میکنند و بعد با حرکتی مشهود به سوی جنوب و بعد از آن به جانب غرب می روند. در طب سنتی « یین ویانگ » در هر شخص حالت متوازن و متعادل دارند و این با خود انسان است که این دو نیرویی را که در بدن دارد تحت کننترل خود دراورد. « یانگ » مانند آتش است و شعله های آن زبانه کشیده و بالا  میرود و گرما به وجود می آورد و یین مانند باران فرو می ریزد خنکی ایجاد میکند و راکد است .


به این ترتیب با آنچه گفته شد دو تعبیری که از « یین ویانگ»وجود دارد و سنتی است به عنوان یک سر منشا در تمامی تحقیقات نظری در علوم پژشکی تائوئیستی مورد استفاده بوده و در نتیجه روز و خورشید همان « یانگ» و شب وماه همان « یین» می باشد .


در چین باستان ساعتهای چینی را بر اساس یین ویانگ محاسبه میگردند .


پنچ ارگان حیاتی بدن انسان «یین » هستند. این پنچ ارگان عبارتند از : کبد , قلب , طحال , ریه ها ,    کلیه ها وشش . موارد درونی دیگر یانگ هستند , که عبارتند از : مثانه, کیسه صفرا , روده دراز و یاریک , معده , ....


ذر طب قدیم وکلاسیک چین , «یین و یانگ » به طور دائم و لا ینقطع در بدن انسن در حال حرکت هستند . در مورد حیات , چها رتحول تشخیص داده شده است , که عبارتند از : تولد زندگی , بیماری ومرگ . د رعهد باستان در رساله ها و نوشته ها از زنجیره ای بودن این چهار تحول سخن گفته شده است .


یین , کلمه چینی یین, د راصل برای نشان دادن آن سوی تپه ای به کار می رفته که در تمامی طول  سال , از خورشیدو آفتاب محروم بوده است . این واژه با خصوصیاتی از قبیل, سرما , انفعال , تاریکی و درون گرایی ارتباط دارد و علائم ظهور آن به شرح زیر است :


(1)               احساس سرما در بدن .


(2)               پرکاری بدن .


(3)               هر گونه افت نسوج .


  این طبقه بندی در مورد « یین و یانگ » نمی تواند امری مطلق به حساب آید , و در موقع به کار بردن این لغات باید دقت کرد تا کاملا به موضوع مورد نظر مربوط باشد .


«یین و یانگ » به اتفاق یگدیگر را خلق می کنند . برای مثال : در طب سنتی گفته می شود , که انرژی ((چی )) از خون ساخته میشود . «یین » و خون به وسیله انرژی  « یانگ»  به جریان افتاده و به جلو  می رود .


انرژی آسمان یانگ ناب است , انرژی زمین نیز یین ناب است . خود انرژی و نفس یا (دم ) یانگ است . شکل و قالب ونیز ماده , یین است . اندرون انسان یین و ظاهر انسان یانگ است . نیرو و قدرت یانگ است . تغذیه یین است . در خوراکیها و نباتات نیرو زا و نیروبخش, یین و یانگ نیز حضور دارند . در بوها آنچه قویتر است , یین است و آنچه سبکتر است , یانگ به حساب می آید . در طعم ومزه ها , ترشی وتلخی , یانگ , شیرینی و خنثی و بی طرف , تندی , شوری , یین است .


 

تاچی , ورزشی برای متناسب ماندن می باشد . تاچی تمرین بدن سازی منحصر به فردی است که برای تمامی رده های سنی مفید می باشد . تای چی , ورزشی مناسب  و مفید برای ارگانهای داخلی و خارجی و همچنین پوست و استخوان می باشد .